Midsommar och nedräkning på gamla jobbet.

De här nya skorna köpte vi till Ida, hon ville ha dom så gärna. Hon tjatade jättemycket om att Rebeca kommer att tycka att hon har så snygga skor och att hon har liknande skor som Rebeca (Rebeca använder mycket basketkängor).

Den här midsommaren åkte vi aldrig till Norrköping, utan stannade här i Vallentuna istället. Vi var tre grannfamiljer som firade midsommar ihop, mycket trevligt och barnen hade jättekul. Vi åt gott, drack vin och slutade kvällen med att sjunga lite Lips (som singstar fast på X-box).

Idag var jag i mina gamla trakter- Tumba, en kompis bjöd oss på 3 årskalas då hennes dotter fyllde 3 år. Samtidigt passade vi på att åka till mina gamla grannar (som jag umgicks mycket med och tycker mycket om) och åt lunch. Det känndes faktiskt lite konstigt att se sitt gamla hus och att vara i de gamla hemtrakterna, vi bodde trots allt där i 7 år. Dock längtar jag absolut inte tillbaka. Neo kom ihåg vart vi bodde, han visade; "Mamma bodde vi där?" Sade han och pekade på vårt gamla hus.

Imorgon är det jobb, de 5 sista arbetsdagarna på mitt gamla arbete. Efter det får jag en välbehövd semester i 6-7 veckor. Så nu är det nedräkning :-)

Det verkar bli ett riktigt toppenväder nu också, hoppas hoppas det håller i sig även när jag får semester...

Disneyland fortsättning.

Lite bilder från vår resa:

Första buffén, notera att pomme fritesen till barnen såg ut som gubbar.

Jag i Disneyland Park. Notera slottet i bakgrunden, det är samma som de har i början av alla Disney filmer.

En hel del karuseller blev det, här åker vi Dumbo.

Vi träffade Cowboy-Musse, på Buffalo Bills västernshow.

Vi såg och träffade en hel del Disneyfigurer.

Lite bilder från Idas favoritkarusell (klickar ni på den så får ni se de i större storlek), det var en liten båt på vatten som man åkte i, och de sjung sången "A little small world" och så åkte man runt och fick se en massa från olika världsdelar.

Vi åkte i en dag till Paris, gick till Eiffeltornet, vi gick dock aldrig upp då det var kö i 2 timmar för att få komma upp och det började förståss att regna *suck*. Barnen grät och ville inte heller vara där så det var inte riktigt läge, de ville mycket hellre vara på Disneyland, vad det nu kan bero på ;-)

Neo träffade Mimmi.

Sådana här leksaksaffärer fanns det var man än gick, och självklart var barnen mycket sugna. Och självklart hade vi svårt att få rum med allt vi hade köpt plus vår egna packning när vi skulle åka hem. Dock var allt DYRT, DYRT, DYRT så vi gjorde inte precis några fynd...

Vi träffade som sagt var en mängd av olika disneykaraktärer, dessa är ett axplock av dom. Klicka på bilderna så ser ni dom större. Neo visade kort på förskolan på några av disneyfigurerna han hade träffat, barnen frågade honom då är dom riktiga? Självklart är dom riktiga sa Neo, några av dom kan prata också, så gulligt :-) Ida pratar väldigt mycket om när hon träffade Musse Pigg för han busade lite med henne, tog en av hennes leksak och skojade lite med henne, det tyckte hon var väldigt roligt.

Snabbmaten såg till och med ut som Musse Pigg, men ladda plånböckerna om ni ska till Disneyland, en snabbmats meny för en vuxen går på 10-13 euro (gångra det sedan med 12 kr, så förstår ni *S*). Barnens meny gick på mellan 6-8 euro. Buffematen kostade 28 euro för vuxen (eklusive dryck), för barn 13 euro, dryck till kostade 3,5 euro om man vill ha en cola. En Magnumglass där inne kostade 3,5 euro, så inte var det billigt inte ;-)

På restaurangen, lite vin till maten... Mmmmm...

Hotellet vi bodde på, på rummet hade vi två små dubbelsängar (140 sängar).

Disneyland Resort i Paris

Nu är vi som sagt var hemma från vår resa till Disneyland. Och det var en upplevelse utöver det vanliga, det går inte att jämföras med Gröna Lund eller Liseberg. Jag ska börja med att berätta från början:

Först skulle vi ta flyget från Arlanda klockan 6.40 till Paris, vi åkte med Air France. Det började med att flyget inte fick starta det var fel på kommunikationen till flygledartornet, detta gjorde att vi satt och väntade i flygplanet i cirka 30 minuter. Dejan som är jätteflygrädd hann skrämma upp mig också rejält, så flygresan var inte en höjdare. På flygplanet serverades en frukost som var mindre god... När flygplanet sedan flög tog det igen den tiden som vi blev försenade på flygplatsen i Arlanda så vi kom fram i rätt tid till Paris iallafall (flygresan skulle ha tagit 2 timmar 50 minuter).

Väl på flygplatsen gick allt väldigt smidigt, bagaget kom i princip med en gång och ingenting var försvunnet eller skadat. Vi hade dock packat in vagnen rejält i en kartong för att slippa ha en trasig vagn på resan :-)

Här väntar vi på bagaget.

På flygplatsen gick det också bussar till Disneyland och till alla olika hotellen. Det gick väldigt smidigt trots att det var en enorm kö när vi kom dit, men det gick bussar hela tiden så vi behövde inte stå och vänta allt för länge. Resan till hotellet gick på 47 euro (Ida åkte gratis).

Väl på hotellet fick vi stå i en jättelång kö för att checka in, det visade sig att vi har tagit in på ett enormt stort hotell och när gästerna anländer blir det lång kö, känndes som om de kunde ha annordnat det på något bättre sätt så att man slapp stå i sådan kö för att checka in, det är man inte riktigt van vid från när man bor på hotell. När vi väl hade checkat in och fick komma upp till hotellrummet var det dock inte några problem, hotellrummet var hyffsat fint, välstädat och det var två dubbelsängar i vårt rum (sängarna var 140 cm breda). Dock var sängarna väldigt hårda fick vi erfara när vi sov, vi som är vana vid jättesköna madrasser då vi har satsat rejält på våra madrasser här hemma. Men annars var allt okej, bra städning under hela vistelsen, badkar på rummet. En liten nackdel var dock att man var tvungen att boka tid i receptionen för frukost, då hotellet var så stort och hade så många gäster innebar detta att gästerna inte kunde komma och gå som de ville i frukostmatsalen utan de hade gjort ett slags system där man bokade en tid man skulle äta på. Detta var en nackdel, det är ju skönt att kunna gå och äta frukost när man känner för det när man är på semester. En annan nackdel var att det var samma sak med maten, när man skulle äta buffen fick man också boka tid, vilket gjorde att det blev ett väldigt planerande och inte gav en den spontanitet man hade velat ha. Buffen på restaurangen kostade 28 euro (exklusive dricka) för vuxna och 13 euro (för barn exklusive dricka). Vi hade dock denna med i biljetterna då vi hade tagit halvpension här hemifrån.

De första dagarna vi var där var det ganska kallt (runt 15 grader, lite blåsigt och regn då och då), vi hade dock tur för på något sätt lyckades vi tajma in det ganska bra när det regnade så att vi var inne på någon karusell då det regnade. Men tjocka kläder var ju ett måste, i Paris är vädret inte "säkert" utan vädret kan vara ostadigt precis som i Sverige, dock är det oftast något varmare där. Sista dagen på lördagen var det dock 27 grader, inte ett moln på himlen och då var det alldeles för varmt istället för att gå på Disneyland och åka karuseller (den som har gått på Liseberg eller gröna lund i gassande solsken vet vad jag pratar om *s*). Dessutom var det som om alla i hela Paris hade bestämt sig för att åka till Disneyland just den lördagen, kanske just för att det var fint väder, så köer på 85 minuter till en karusell var inte något ovanligt, och det gick knappt att gå någonstans för att det var folk överallt, det var rejält jobbigt. Vädret var precis perfekt i mitten av vistelsen, cirka 17-20 grader, en del moln men inte något regn.

Annars var köerna helt okej under vistelsen (bortsett från lördagen den 13 juni), det är klart att det var köer och vissa längre än andra, men man kunde ändå hinna med ganska mycket på en dag. Dessutom kunde man gå på till Disneyland Park tidigare än alla andra om man bodde på Disneyland Resort, de öppnade 8-10 enbart för hotellgästerna, detta var ett guldtillfälle om man är morgonpigg, då det då i princip inte var några köer alls utan istället var nästan tomt (dock var inte alla karuseller i gång då men de karuseller som var igång räckte gott och väl) vi utnyttjade dock inte den tiden särskilt mycket då vi gillade att sova ;-)  Jag tycker också att man behöver ha ett par dagar i Disneyland om man ska hinna med allt utan att stressa, tyckte att det var ganska skönt att ha så många dagar som vi hade, vi kännde oss aldrig stressade att vi måste hinna med det och det innan vi åker hem utan vi kunde ta allt i vår takt, det tog cirka 5 dagar innan vi hade hunnit utforska parkerna ganska så bra och hunnit med det mesta. Det är väldigt mycket intryck och både barnen och vi blev trötta så det är skönt att kunna ta någon paus och inte behöva stressa. Dock var det skönt att komma hem och beslutet om att vi skulle åka till Legoland nästa sommar känns inte längre så nära, att bara få ha en avslappnande semester vid solen känns ganska lockande just nu. För detta var verkligen inte någon avkopplingssemester som vi blev utvilade av. Dock ångrar jag inte semestern, detta var en upplevelse för livet och en sådan här resa gör man nog bara en gång i livet, iallafall kommer vi inte göra om det på många många år...

Berättar mer senare, och kommer med lite mer bilder sedan också....

Kram Jennie

Det ser inte så bra ut...

Neo har hostat så han har kräkts tre gånger idag, och då har det inte kommit lite kräks :-( Så just nu går han på cocillana och någon förskola för honom är inte att tänka på. Tråkigt tråkigt... Nu när det är så nära till semester...

Dejan vabbar imorgon, på tisdag vabbar jag. Imorgon är en hästdag för mig på jobbet, jag arbetar på mitt gamla arbete mellan kl 7.30-15.45, efter det åker jag till mitt nya arbete och planerar inför framtiden, det är roligt men jag kommer nog att vara helt slut. Är förresten helt slut redan nu, vet inte äns hur jag ska orka arbeta, var väldigt frestande att ta vabben imorgon men det fungerar inte...

Sitter och kopierar upp 573 (!) bilder från kameran från Disneyland, så fort jag har gjort det och är färdig och orkar... Så lägger jag upp lite bilder här och berättar om resan, får se om jag orkar idag eller om det eventuellt blir imorgon...

Hemma igen, i regnet.

Japps nu är vi hemma igen, och faktiskt så är det riktigt skönt. Det var underbart att komma hem och känna den fräscha lukten av nybyggt, hade faktiskt glömt bort hur det känndes. Vi kom hem vid tolvtiden igår kväll. Resan har varit toppen (kommer med redovisning senare). Just nu håller vi på och packar upp, tvättar och bara slappar, vi är rejält trötta kan jag lova... Vi åt frukost på McDonalds och var och handlade mat nu på morgonen, vi har ingenting här hemma i kylskåpet. Snart åker mannen och handlar kinamat, orkar inte laga mat idag :-)

Neo har dragit på sig någon jobbig hosta, ska hålla honom under observation under dagen för att se om han kan gå till förskolan imorgon...

Kommer med bilder och redogörelse om resan senare...

Kram Jennie

Disneyland here we come...

En vecka i Disneyland i Paris... Here we come.... Vi ska bo på hotell http://hotels.disneylandparis.co.uk/hotels/newport-bay-club/index.xhtml  . Första gången för Ida och Neo att flyga, spännande!