Operationen genomförd!

Jepps nu är den gjord.

Klockan 7.30 var vi på Danderyds sjukhus, vi fick vänta i vänterummet. Det tog inte lång tid förrän de gick och hämtade oss. Neo fick väga sig, 15 kg vägde han. Sedan tittade doktorn i halsen och pratade om vilken operation hon skulle göra. Efter det fick vi gå till ett rum där de mätte syreupptaget i blodet, och Neo fick veta hur operationen skulle gå till. Vi fick veta att vi var först, Neo skulle bli opererad kl 8.30 cirka. Oj det är ju snart det. Vi blev hänvisade till ett rum där Neo fick ta av sig kläderna och sätta på sig en sjukhusskjorta. Det ville han inte först men jag mutade honom med att han skulle få en Helikopter efter att operationen är genomförd. (Vi köpte en radiostyd helikopter till honom- han har önskat sig en sådan länge).

Han fick leka med lite leksaker som de hade på sjukhuset, tiden gick väldigt fort och sedan kom de och sade att nu är det vår tur. Jag fick ta på mig en rock över mina kläder och en mössa, Neo fick också ha på sig en mössa. Han fick sitta på sängen när vi åkte till operation, när vi väl kom dit stod det massor av folk och väntade på oss. De presenterade sig och drog in sängen i operationssalen. De bad mig sedan att lägga över Neo på operationssalen. Neo fick ha sin "Nanna" (gosedjuret) hela tiden. De var jättesnälla mot honom och frågade om han är spindelmannen osv. Jag sade att tänk på vad du ska få när du är färdig, en helikopter. De stack honom en gång i handen där han hade emlaplåster, han märkte inte äns något, det han tyckte var obehagligt var när de pumpade luft i blodtrycksmanchetten när de skulle sticka honom. Den fungerade först, men sedan när de skulle hälla i mer, sade Neo att det gör ont. Då såg de att kärlet hade spruckit och de fick då sticka i armvecket istället. De sade hela tiden till honom att han är duktig. Han var så modig min lilla hjälte.

Sedan sade dom att nu sprutar vi in Narkos, nu kommer du att somna, samtidigt som de gjorde det pratade vi om helikoptern, hur den kommer att flyga osv. Det var inte alls särskilt farligt, det som kanske var lite läskigt; var när Neos ögonvitor började synas för att han skulle sova. Allt gick väldigt fort och sedan sov han, de visade mig ut (jag grät en liten skvätt då), jag sprang till patienthotellet för att köpa en smörgås sedan sprang jag tillbaka till väntrummet igen.

Kvart över nio kom doktorn ut och berättade att operationen hade gått jättebra, Neos mandlar hade varit stora och de tog bort 90%, körteln i näsan var inte alls särskilt stor men hon skrapade lite på den också. Om en liten stund kommer de från uppvaket och hämtar mig. Det tog inte alls lång tid och sedan kom dom och hämtade mig. De tog mig till Neo, sade att jag får inte väcka honom, han behöver sova mer. Han låg där och sov så fint, hans ansiktsfärg var inte alls vit utan precis som vanligt. Han sov till cirka 9.35 sedan vaknade han och somnade inte om. Då fick jag lägga mig hos honom och försöka söva honom, men det gick inte alls han ville inte somna om. Då hämtade de en tv och så fick vi titta på tvn. Han klagade igen på att det gör ont i infarten där glukosdroppet gick in, och de kikade och visst hade kärlet spruckit även där. Så då fick de sätta ett snabb emla-plåster på andra handen för att de skulle kunna sätta en ny infart.

Efter en liten stund satte de en ny infart, den här gången gjorde det dock lite ont, kanske inte emlaplåstret hade suttit tillräckligt lång tid? Iallafall låg vi där och myste, Neo tittade på film och kikade på sin helikopter om vartannat. Alla sköterskor berömde hans fina helikopter och de berömde även honom för att han var så duktig. Han fick en isglass efter en stund. När han hade ätit upp den fick vi åka till avdelningen igen (ungefär klockan 12.00). Där satte han på sig sina kläder, tog bort infarten och gick och kissade. Efter en timme ungefär fick vi åka hem, och innan vi åkte hem drack han upp två glas saft.

Han klagade lite på att han ville åka hem, så det var tur att vi inte skulle sova kvar, det hade han aldrig orkat.

Summa av kardemumma, halsmandeloperationen gick bra, de skrapade lite på körteln i näsan också. 4 timmar efter operationen fick vi åka hem. När vi åkte hem med bilen, stannade vi vid burger king, köpte hamburgare till mig och en glass till honom. Sedan åkte vi förbi dejans jobb så han kunde sätta sig i bilen medans jag sprang in och handlade. Jag köpte sandwichglassar. Nu när vi kom hem har han ätit 4 st (!) Så 6 timmar efter operationen har han hunnit dricka två glas saft, och 6 glassar. Inte illa! Hoppas att allt fortsätter att gå så bra. Nu ska han inte anstränga sig de första 10 dagarna, han ska äta mjuk mat och den får inte vara varm utan bara ljummen. Tillbaka till förskolan kan han gå efter cirka 10 dagar, vi har dock sjukskrivningsintyg på 14 dagar.

Kram Jennie

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad skönt att det gick så bra! Vilken duktig liten kille du har!!!

Jenny


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback