Förskolejakt- (Montesorri?)

Igår var jag hos dietisten som för övrigt gav mig jättebra betyg, tyckte jag åt bra och gick ner i lagom takt, tyckte nog att jag kunde bromsa viktminskningen lite till. Går man ner för fort så hänger inte skinnet med  Bounce Trodde aldrig att någon skulle säga till mig att jag går ner i vikt för snabbt  Raise The Roof 1 

Iallafall efter dietisten skulle vi besöka en förskola i Vallentuna, igentligen hade jag aldrig tänkt att söka till den här förskolan eftersom jag visste att det var en Montessori-förskola. Men mannen proppsade att vi skulle gå och kika ändå, han tyckte att huset såg fint ut och dessutom låg den bra till, dvs ganska nära där vi kommer att bo. Sagt och gjort jag tänkte, äsch jag kan gå och kika men jag kommer ju ändå inte att gilla Montessori så... Men då har jag iallafall gjort mannen till lags  Cool Känns det igen?  Eyebrow 

Vi kom dit, och en av personalen tog emot oss, när vi skulle hänga av oss kläderna sade hon att; "Ja det som är lite speciellt med den här förskolan är lokalerna, det här huset byggdes just för oss och det är väldigt fint". Jag som hade sett förskolan utifrån tänkte i mitt stilla sinne; "Vadå det är väl som en vanlig förskola?"  För när man kikar utifrån så ser det inte så speciellt ut, visst ser man att det är en förskolebyggnad, med en ganska så trevlig gård, men inget exceptionellt. Men det var det! Det var så fint, så mycket fönster och så fräscht. Jag bara älskade stället. Allting var i barnens höjd (vilket dessutom är en av montessoris tankar), en hel del montessori material som var helt annorlunda än jag trodde faktiskt. Jag tror helt klart att barnen tycker att det är kul att leka med det materialet (var det kanske utvecklat för att passa vår tid bättre?) Eller är Montessori inte så konstigt som man trodde?

Först fick vi se två otroligt fina avdelningar där de hade barn i åldern 3-5 år, 18 stycken på varje avdelning och 3-4 personal på varje avdelning!!!!!!!!!!!!!! Jag vill ha många utropstecken efter det! Otroligt, små barngrupper och bra med personal. Redan då blev jag ju helt förälskad och var helt uppe i det blå  Raise The Roof 1 Sedan hade de en liten atelje där uppe med mycket fönster (givetvis) där de hade en personal varje morgon när de hade montessoritid (mellan 9.00-11.00) där barnen själva fick gå upp när de ville. Man tog bara ett halsband som hängde där nere (det fanns fem stycken halsband, när man gick upp tog man ett och när man gick ner lämnade man tillbaka det, på det sättet var det bara fem stycken där uppe hela tiden) och sedan gick man upp. Allt var mycket frivilligt, man lekte med montessorimaterialet (fanns mer avancerat där man lärde sig räkna eller lättare där man kunde leka att man bakade, putsade skor, diskade osv) och med det materialet kunde man leka en och en eller flera i taget. Inte så som man själv trodde att man skulle vara tvungen att sitta och "jobba" en och en...

På eftermiddagen efter lunchen går barnen ut och leker och sedan får de komma in och då leker de med montessorimaterialet eller vanliga traditionella leksaker. Ska tillägga att Neo direkt blev väldigt intresserad av montessorimaterialet och skulle börja leka med det med en gång så det såg absolut inte tråkigt ut...

Sedan gick vi till småbarnsavdelningen de hade bara en sådan, den var från 1-3 år och där gick det 11 barn!!!!!! Hallå 11 barn, det är ju som förr i tiden på guldtiden, när barn fick vara barn och inte slängdes in i knökfulla grupper på förskolan, utan personalen hade tid med barnen!!!! Iallafall de var 11 barn och 3 personal. Där fanns det också lite montessorimaterial men inte alls särskilt mycket utan i småbarnsgruppen lekte barnen mest med vanligt traditionellt material. Matplatsen där de satt och åt var i barnens höjd, allt är i barnens höjd, jättefina lokaler, små barngrupper vad finns det igentligen för negativit med montessori? Är inte alls särskilt insatt i det här med montessori men har suttit och sökt en del på internet nu och det pratas mycket om det "individuella barnet" och det individuella lärandet. Det är iof något man ska försöka praktisera i vanliga förskolor också.

Det negativa som jag kan se var då att det här var ett föräldrakoperativ och man får hjälpa till en del, men ser det också som en fördel då man kan vara med och påverka mer än på en vanlig förskola. Sedan var öppettiderna 7.30-16.30 vilket kanske är ganska dåligt dock blir det ju personaltättare istället under de tiderna de har öppet.

Besökte 3 förskolor idag, är inte alls lika imponerad men berättar med om dom imorgon.

Erfarenheter av Montessori tas tacksamt emot.

Kram Jennie






Kommentarer
Postat av: mamma och staffan

Jag tror att det är jättebra, nu får ni något att tänka på.Trevlig helg.
Kram på er allihop

2007-03-23 @ 13:24:53
Postat av: Veronika

Vi har också varit inne på montessori, eftersom vi gillar pedagogiken. Tyvärr ligger det inte nära där vi bor, så det blir antagligen kommunal. Vi ska besöka en annan föräldradriven förskola också, eftersom vi fick brev av kommunen att det inte finns plats på de kommunala dagisen, så om någon kunde tänka sig privat bla bla. Så vi ska dit och titta. Är inte helt sugen på att städa och sånt, men men.

Postat av: Jessie

Låter helt fantastiskt ju :) Va glad jag blir :)

2007-03-24 @ 18:24:22
URL: http://www.jessies.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback