Politik

Satt och läste Caroline Gynnings krönika om att vara sig själv:
http://www.aftonbladet.se/punktse/kolumnister/carolinagynning/article647433.ab

Faktiskt i mångt och mycke håller jag med henne i den. En tanke sådär som bara slog mig var det här med politik. Finns det något känsligare än politik? Iallafall för vissa, när man börjar prata politik så finns det en del som sluter sig som en mussla, vill på inget sätt avslöja sina åsikter eller vad man röstar på. Varför? Varför vill man inte att folk ska veta vad man röstar på, vad är det som är så hemligt? Varför vågar man inte stå för sina åsikter?

Jag blir lika förvånad varje gång någon säger att de inte vill berätta vad de röstade på, varför känns det så jobbigt? Är man rädd för att komma in i diskussioner varför man röstade på det partiet, att man kanske måste förklara, är det så att man kanske inte vet varför man röstade på ett visst parti, utan bara röstar slentriant? Handen på hjärtat hur många här VET varför man röstar på ett speciellt parti, och då menar jag inte att man röstar för just en fråga. Självklart har vi frågor som rör våra hjärtan mer och det är just de frågorna som kanske gör att man väljer just ett parti utan att man igentligen håller med om allt det partiet vill. Hur många är det igentligen som fullkomligt älskar ALLT det partiet vill som man röstar på, inte jag iallafall.


Det kan också självklart vara så att just den personen jag frågor om vad de röstar på, röstade på Sverigedemokraterna och har lite smygrasistiska åsikter, och då är ganska självklart att de inte vill svara på vilket parti de röstade på för då kommer ju deras åsikter ut.


Det finns också en del fördomar om vilket parti man röstar på, så här skulle jag kunna sammanfatta dom:

Moderat: Rik

Folkparitet: Övre medelsvensson som inte är rik, men har mer pengar än vad som är bra ;-)

Kristdemokraterna: Abortmotståndare och homofobiker

Centern: Bonde

Socialdemokrat: Slentrianmässig röstare, har alltid röstat på dom och fortsätter med det "För Sverige är ju såååååå bra och det är ju de som har skapat Sverige, eller?!?"

Vänstern: Lat bidragstagare

Miljöpartist: Vegan miljökämpande bohem.

Sverigedemokraterna: Rasist, nasist you name it....

Känner ni igen er i era fördomar?

En annan tanke som slog mig är att när man ibland pratar politik så säger oftast tjejen/sambon/frun att det här röstade jag på, men när man frågar mannen så är det en hemlighet, är det så att män har större behov av att hålla sådant hemligt, jag tänker också på män i allmänhet, de gillar ju inte alltid att prata om allt så öppet som vi tjejer gör. Varför är det så? Men iallafall det jag ville komma till var, är det inte lustigt, att den personen som man har valt att leva med, att man inte känner till den personens politiska åsikt? Tänk om den du lever med är en Hitleranhängare, eller vad som helst, och du inte känner till det? Tycker ni inte själva att det är konstigt att man vill dölja vad man röstar på för den man lever sitt liv med? Isådanafall varför? Har man så extrema åsikter så att man inte äns kan berätta dom för sin livskamrat? Eller vad är problemet? Nu undrar ni säkert, är det folk som gör så, ja jag känner flera tjejer som faktiskt har sagt till mig när vi har diskuterat politik att de inte vet vad deras man/sambo/pojkvän röstar på, dock har jag aldrig hört det omvända där mannen inte vet vad tjejen röstade på, och det kan man ju också fundera på lite varför det är så? Har vi tjejer inte samma behov av att hemlighålla saker för våra män? Är det så att män har lättare för att dölja saker för oss än vad vi har för männen.

Nu funderar jag lite på fördomarna också, hur ska man kunna få bort dom om respektive parti, för det är faktiskt långtifrån alla som är rika som röstar på moderaterna eller långtifrån bara "lata" arbetslösa som röstade på vänstern. Hur ska man få bort fördomarna, jo jag tror att det bara finns ett sätt, att man pratar öppet om politiken, att man vågar stå för sina åsikter.

Min fråga är nu till er:
Känner ni till vad er man/pojkvän/fru/flickvän röstade på? Och uppfyller ni fördomarna, alltså om ni röstade på moderaterna är ni rika, eller om ni röstade på vänstern, är ni lata arbetslösa, eller kanske ni röstade bara av slentrian på sossarna?

Själv vet jag vad min man röstade på, och jag är ingen homofobiker eller abortmotståndare men röstade ändå på Kristdemokraterna ;-)


Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag vet vad Johan röstade på. Och nej, det var inte slentrianmässigt jag röstade, utan efter noga övervägande.

Postat av: Jenny

Jag vet vad Danne röstade på.
Tycker att det är svårt med val,finns så mycket skit som man får ta "på köpet".
Har en grundläggande ideologi och jag vet vad jag absolut INTE kan tänka mig så efter lite övervägande var det inte så svårt.
Jag tror ändå att gränser och fördomar börjar raderas mer och mer ju närmare parierna möter varandra i mitten.
Jag röstade på sossarna i riksdagsvalet men inte i kommunalvalet.

2007-08-28 @ 15:01:32
URL: http://wagen.blogg.se
Postat av: sofia

och jag är INTE rik, tvärtom och jag röstade på moderaterna

2007-08-28 @ 17:39:04
Postat av: Jenny

Halloj!
Hoppas att allt är bra med er och att inskolningen går bra! Jag tycker det är lite långt mellan inläggen här så därför har jag utmanat dig ;)
Ha det så bra

2007-08-30 @ 09:48:35
URL: http://wagen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback