Spännande....

Vem ska vinna valet nu då? Verkar vara väldigt jämt...

Kanske behövs det lite nya friska vindar och en ny regering?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, lite läskigt är det nästan. Man vet vad man har men man vet inte vad man får... Ändå röstade jag på Kristdemokraterna, det är ju de jag står närmast... Kryssade även en tjej jag känner på deras valsedel, hon är ganska så vettig och vet hur det är att kämpa i motvind (har haft problem med skolan- mobbning, barn med särskilda behov osv). Det behövs människor med erfarenhet i politiken och inte bara folk som har glidit omkring på en räkmacka...

Tycker att alliansens politik är ganska så bra, tycker att det är rätt att man inte ska kunna glida omkring med 80% a-kassa i flera år.- Jooo det finns folk som lever på a-kassa i flera år, visst man kanske inte har valt att bli arbetslös själv, men man får kämpa lite för att få ett arbete! Det ska inte vara så att man väljer bort att arbeta för att man förlorar på det, det ska alltid vara lönsamt att arbeta! Dessutom känner jag till folk som lever på a-kassa och sedan arbetar svart, då har man det ju skitbra! Tänk er själva, först får man en a-kassa och sedan en annan lön på det, då finns det ingen anledning att ta ett vanligt arbete, då lär man verkligen förlora på det!

Jag vet att det finns ärliga folk som har haft otur, företaget de jobbade gick i konkurs eller behövde varsla... De har en familj att försörja, a-kassan är deras räddning. Och visst är det hemskt att de ska hamna i kläm, men jag tycker att man ska kunna ha en bra a-kassa kanske i ett halvår och sedan ska den försämras hela tiden, kanske först till 75% sedan till 70% och så håller det på så och efter ett år kanske man ligger på 50%, då borde väl verkligen viljan vara att skaffa ett jobb? Efter två år kanske a-kassan ligger på 25% för att sedan tredje året försvinna helt...

Sedan har vi sjukskrivningarna, här tycker jag inte likadant som något av partierna igentligen. Man måste kunna vara sjukskriven, och försäkringskassan måste lita på läkarna. Här tycker jag också att man kan sära på hur länge man har varit sjukskriven precis som med a-kassan. Dock tycker jag inte att man ska sänka sjukersättningen, tänk er själva, ni får cancer, kanske till och med får veta att ni inte kommer att kunna botas, har ett visst antal månader att leva kanske till och med 1 år. Men ni kommer inte att kunna arbeta under tiden utan måste vara sjukskriven och gå på diverse behandlingar.  Tänk om då sjukersättningen är så dålig att man samtidigt ska vara tvungen att tänka på att kanske sälja huset eller flytta till mindre boende? Hur ska det kännas?

Näe låt de som är sjuka få en rimlig levnadsnivå, de flesta sjukdomar kan man faktiskt inte rå för själv, och att bli sjuk kan drabba vem som helst, från ena dagen till den andra! Dock tycker jag att man ska ha någon uppföljning när någon varit sjukskriven i kanske 3 månader. Nu menar jag inte dödliga sjukdommar och sådana sjukdomar som vem som helst kan lista ut att man inte kan arbeta med ;-) men de andra sjukdomarna som är lite tveksamma, där man kanske kan komma tillbaka. Som det ser ut nu är man livrädd att någon gång bli sjukskriven för det verkar vara ett lotteri, man kanske blir godkänd, kanske inte.... Beroende på vilken handläggare man får, vilken en försäkringskassans läkare som tittar på erändet, vad ens läkare har skrivit på läkarintyget eller om de på försäkringskassan just den dagen har PMS? ;-)

Fast min hjärtefråga just nu som kanske inte är så konstig är just att få ta hand om mina barn. Att inte tvingas lämna bort de på förskolan, jag tror absolut att föräldrarna alltid är bäst för barnen! Jag vill uppfostra mitt eget barn!

Mmmm spännande, ska sätta mig och se lite på tv, gissa vad jag ska titta på ;-)

Kram Jennie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback