Nu kan vi fortsätta diskussionen ;-)

Eller iallafall jag ;-) Det där med att lämna barnen på förskolan fast man är hemma kommer jag inte att orda så mycket om. Jag har en del vänner som gör det, och jag tänker inte bli osams med er för att jag tycker så. Utan det här är något jag tycker, och jag vill inte behöva gå och hålla det hemligt heller. Det är min ståndpunkt, och just på min blogg är det väl ett ställe som jag kan skriva mina åsikter.

I verkliga livet brukar jag inte äns ta den diskussionen, jag litar på att folk vet vad som är deras barns bästa. Det som jag tycker är lite förvånande är själva mentaliteten att man lämnar bort barnen så mycket som man kan, istället för att passa på att vara med barnen när man är ledig. Tiden går så fort när de är små och jag tror inte att man kommer att ångra att man inte lät barnen vara mer på förskolan utan det jag kan tänka mig att iallafall jag skulle ångra var att jag inte var med dom mer.

Självklart förstår jag att det kan finnas omständigheter som gör att man ibland måste lämna bort barnen när man är hemma, som t ex om man jobbar natt eller skift. Då behöver man ju sova någon gång ;-) Eller om man pluggar, det är inte lätt att plugga med små barn hemma, det vet jag tro mig :-)

Även en sådan sak som att barnen behöver lite rutiner i sin vardag, jag har t ex en kompis som frågade mig om hur hon skulle göra med sitt barn. Hon har ett barn som är lika gammalt som Neo, dvs 2 år. Hon pluggar, och har en del dagar lediga eftersom hon pluggar. Hennes barn har haft svårt att komma in i rutinerna och hon skulle kunna fixa så att barnet kunde vara ledigt måndag och fredag. Då rådde jag faktiskt henne till att låta barnet gå lite på måndagen iallfall, för 4 dagar ledigt och 3 dagar på förskolan kan bli lite för långt för honom. Bättre med korta dagar och fler än 3 långa dagar och färre. Det är min åsikt och min erfarenhet som förskollärare, men det kanske finns någon som har en annan erfarenhet? Nu kommer jag att sätta punkt för den här diskussionen, hoppas att jag inte har gett någon dåligt samvete för att de lämnar barnen på förskolan mer än de behöver.

Kram Jennie

Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag ska ju läsa lärarprogrammet på distans på slutet. Och jag är SÅ glad att jag hittade den som distanskurs, just för att jag kommer kunna fortsätta vara hemma med Kaspian. För som du säger, jag vill så gärna vara det, för de växer ju upp så fort. Men samtidigt har vi tänkt ha honom på förskola ca 20 timmar i veckan, för annars kommer jag ju inte få nånting gjort!
Men än så länge är vi ju föräldralediga (Johan tom januari, och sen jag igen). Vi tar sakerna när de kommer.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback