Söndag

Börjar känna av den där höstdeppigheten som kan infinna sig när det är mörkt ute. Nu har det också varit väldigt grått på himlen och solen har inte synts till på länge... Jag är en sådan människa som behöver mycket sol för att må bra. Är så trött, så trött. Skulle helst bara vara hemma och inte ta mig för någonting. Orkar knappt med mina barn. Känner mig lite som en dålig mamma. Hoppas att orken kommer tillbaka snart, kanske borde börja äta något vitamintillskott?

Angående huset så kom det till mig som en blixt från klar himmel igår. Nej jag vill bo kvar. Hahaha från att ha varit jättesugen så bara vände jag direkt. Mannen var nog lite småchockad att jag helt plötsligt var säker på att jag inte ville flytta. Men han förstod mig och höll med. Det är mycket pengar och MYCKET jobb. Med jobb menar jag att ordna till hela tomten, det är bara en lerhög som man ska göra iordning. Hela nästa sommar skulle gå till att göra den isådanafall, då skulle Neo vara 3 år och Ida lite mer än 1 år, det skulle vara skönt om vi skulle kunna göra något annat då. Dessutom är det så skönt för nu har vi häck runt hela tomten, med grindar, så barnen kan inte ta sig ut från tomten. Okej då, Neo har lärt sig att öppna grinden (Hmmm tog inte lång tid *s*), men Ida skulle inte kunna öppna den ändå. Radhusmiljö är igentligen ett jättebra boende för barnfamiljen. Det åker inga bilar i området, okej det kan åka bilar för att lasta av och på osv, men det är inte alls samma trafik som i ett villaområde där alla ställer sina bilar vid sina hus.

3.3 miljoner är också mycket pengar. Det känns ganska tryggt att ha det så här, på det här boendet skulle vi faktiskt kunna klara oss med en lön, till och med min ;-) Vi betalar "endast" 9.500 (inklusive el, räntor osv) kr varav 1.000 kr är amortering som vi kan ta bort. Skulle vi ha tagit lån på det andra huset skulle man vara tvungen att amortera 1.800 kr eftersom vi skulle ha så mycket lån (det som överstiger 85% av husets värde måste man amortera av inom 15 år).

Pratade med grannen idag, de hade också tittat på de där husen och hade också varit sugna. Men hon hade också bestämt sig som oss att det var för mycket pengar. Det kostar mer än det smakar och risken är för stor. Tänk om räntorna går upp! Dessutom finns det en motion att styrelsen ska ta reda på lite mer om friköp, går friköp igenom på de här husen så har vi helt plötsligt 500.000 kr till en insats om vi skulle vilja det. Eller annars ett billigt boende med lån på "bara" 1,2 miljoner, det ni ;-) Det är lite skillnad mot att ha lån på 3,1 miljoner... Men som grannen sade; "Skulle ett friköp gå igenom så hade man säkert suttit i sin svindyra villa och grämt sig för att man inte stannade kvar och missade tåget..." Nu vet vi inte om friköp går igenom, men hur som helst så bor vi i en bra förening som säkert kommer att kunna sänka avgifterna i framtiden... Då kommer vi att bo ännu billigare...

Vi har dock funderat på att lägga ner lite mer pengar på köket. Ett fint kök är viktigt och det finns lite detaljer som vi skulle vilja förändra. Vi har bytt köksluckorna (gjorde vi 2003), sedan har vi bytt vitvarorna (gjorde vi 2004), nästa steg skulle vara att byta kaklet ovanför diskbänken, byta diskbänk, och bänkskiva. Dessutom skulle vi vilja ta bort lite av en vägg, för att öppna upp och ge lite mer plats. Lägga klinker på golvet och golvvärme. Måla om väggarna. Ta bort en spalje som finns mot hallen och öppna upp där osv. Mmmmm får se hur vi gör, men det skulle vara kul att få köket precis som vi vill ha det för isådanafall skulle köket vara helt nytt. Nu är köket ändå ganska fräscht eftersom husen är byggda 1992, men det skulle kunna bli ännu finare :-)

Idag var vi och åkte runt lite och kollade på kakel, diskbänkar och bänkskivor. Tror jag har ett hum om hur jag vill ha det. Vad sägs om en grå-svart bänkskiva, en diskbänk med två hoar integrerad i bänkskivan och vitt kakel (10x10) som är lite ojämt. Sedan kanske något grå-svart klinkersgolv (20x20). Mmmm vi får se hur det går. Visar bilder om det blir av. Tiden är tyvärr en bristvara ju :-(

Tack för alla kommentarer som vanligt, alltid kul att se att det finns några som läser min blogg iallafall :-)

Kram Jennie

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad skönt att ni har kommit på andra tankar.Jag menar det där om huset.Det är inte värt så mycket pengar.Man vill unna sig lite annat också.Och ni får mycket mindre tomt.Och det är mycket arbete att anlägga en ny tomt.Jag tror inte trädgårdsjobbet är riktigt eran grej.Eller har jag fel........Kram Mamma

2006-10-23 @ 17:31:10
Postat av: Mamma

Huset

2006-10-23 @ 17:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback