Satt och surfade runt lite

Och läste lite i en av bloggarna jag följer, där hade tjejen som skrivit skrivit ner allt som kan ge plus/minus i plånboken efter alliansens valseger och sedan summerat det. Tyckte det var intressant läsning och blev själv sugen på att göra en sådan uppställning.

Jag har tagit aftonbladets uppställning så jag kan inte svara för att det är helt rätt. Så här ser det ut iallafall:


 Detta ger dig mer i plånboken:
  
   ? Inkomstpension: Garantipensionen för ogifta födda 1938 eller senare räknas upp med 106 kr per månad. Gifta får 96 kr var.
  Inkomst- och tilläggspensionen fastställs i november. Detta betyder nada för mig eller?
  
  ? Höjt bostadstillägg för pensionärer: Höjs med 140 kronor per månad för den som har en hyra på 5 000 kronor eller mer. Inget för mig heller då jag inte är pensionär än ;-)
  
  ? Studiemedel: Skrivs upp med 108 kr per fyraveckorsperiod. Är ingen student men det här var väl bra studenter?
  
  ? Sänkt inkomstskatt: Jobbavdraget ger skattesänkning. Se i tabell hur stor skattesänkningen blir vid din inkomst. Tjänar du under 31 800/år så betalar du ingen skatt.
  Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer.
  Tjänar du 16 700/månad - får du 626 kronor mer.
  Tjänar du 25 000/månad - får du 890 kronor mer.
  Tjänar du 33 300/månad - får du 935 kronor mer.
  Tjänar du 41 600/månad - får du 935 kronor mer.
  (Det är vid en kommunalskattesats på 31,6 procent)
  
  Är du över 65 år, räkna med dubbelt jobbavdrag! Om man hamnar mellan två siffror hur blir det då? Men om jag ser det grovt: Nu får vi "endast" 935 kr mer i plånboken, eftersom jag har tänkt att vara föräldraledig ett bra tag till ;-)
  
  ? Halverad förmögenhetsskatt, men bara på finansiella tillgångar: Har du beskattningsbar förmögenhet, det vill säga över 1,5 miljoner kronor för ensamstående och 3 miljoner för par? Ta det överstigande beloppet och multiplicera med 0,75 - detta är din vinst.
  Obs! Förmögenheten får inte bestå av fastigheter eller bostadsrätt. Då får du skatta som nu, 1,5 procent. Hahaha vilken förmögenhet?!? Näe här blir det plus minus noll. Tycker det var dåligt att det bara skulle gälla pengaroch tydligen inte på fastigheter, det var väl det som var själva problemet, när gamla har fastigheter som är värda mycket och de måste flytta på grund av att skatterna är så höga? :-( Eller har jag missförstått allt?!?
  
  ? Sänkt fastighetsskatt på mark: Ta din tomtareal gånger 2 kronor, det är den summa du ska betala från och med i år, dock högst 5 000 kronor. Dra summan ifrån det du betalar i dag i fastighetsskatt för tomten. Mellanskillnaden blir plus.
  
  ? Skattelättnad för lägenhet: Ger i genomsnitt 100 kronor i månaden i lägre hyra för en trerummare.
  
  ? Skattelättnad och slopad dubbelbeskattning för bostadsrätter: Ger i genomsnitt 300 kronor i månaden i lägre avgift för en trerummare. Bor i en bostadsrätt men vet inte riktigt hur det här kommer att slå, mannen som är ordförande i vår förening har inte heller fått riktigt koll på hur det ligger till. Fastighetsskatten borde sänkas för oss, men eftersom det är radhus räknas vi som småhus. De där 300 kr i skattelättnad för slopad dubbelbeskattning gäller inte oss då vår förening fortfarande har ganska mycket lån.
  
  Detta ger dig mindre i plånboken
  
  ? Försämrad a-kassa: Om du tjänar över 20 000 kronor i månaden och tar ut dina första hundra a-kassedagar förlorar du 50 kronor per dag, det vill säga 1 000 kronor per månad. Lägre inkomster ger lägre försämring. Ingen av oss är arbetslösa och jag hoppas vi slipper bli det. Jag tycker på något sätt att det är rätt, a-kassa ska man endast se som en TILLFÄLLIG lösning. Nu vet jag att det inte är lätt för alla...
  
  ? Sänkt tak i sjukförsäkringen: Tjänar du mer än 24 800 kronor per månad. Ta mellanskillnaden mellan din lön och 24 800 och multiplicera med 0,8. Så mycket förlorar du per månad när du är sjuk (dock kan kollektivavtal täcka en del av förlusten). Här förlorar mannen pengar om han skulle bli sjuk, dock inte jag då jag inte kommer upp i den lönen...
  
  ? Slopad skattereduktion för fackföreningsavgift och a-kassa: Se på lönebesked eller inbetalningar du gjort hur mycket du betalar. En fjärdedel av fackavgiften måste du betala själv i fortsättningen. Och en summa motsvarande 40 procent av a-kasseavgiften måste du betala själv. Har inte kommit underfund med hur det här slår mot oss, men antar att det kommer att ge oss några hundra kronor mindre var.
  
  ? Höjd tobaksskatt: Handlar du snus, cigaretter eller andra tobaksvaror?
  Snuset kommer att kosta tre kronor mer i skatt per dosa för portionssnus och det dubbla för lössnus.
  Ett cigarettpaket kommer att kosta 1,60 kronor mer i skatt. Är själv gammal rökare, det var många år sedan jag slutade dock och rökare är väl ett utdöende släkte nu. Kan tycka att det är lite rätt, det kostar sjukvården en massa pengar, så låt rökarna/snusarna betala. Kanske skrämmer det någon att sluta. Förhoppningsvis ska vi kunna avskaffa cigaretter och snus så småningom, det måste väl vara dit vi är på väg? Nu kommer någon och säger, ja men överviktiga kostar också en massa pengar för sjukvården och det är väl rätt åt mig :-P Och jag säger så här: Sänk skatten på grönsaker och frukt och höj skatten på chips och godis, helt rätt tycker jag!
  
  ? Förmånsskatt på lånedatorer. Du betalar 1 200 kronor om du har 50 procents skatt och 800 kronor om du bara betalar kommunal skatt, 30 procent. Förstår inte riktigt, har vi en lånedator, räknas det till det? Mannen har en bärbar dator som han måste ha för att kunna jobba hemma, han har med sig den till jobbet, och till andra möten ibland. Räknas den som lånedator, isådanafall vill han inte ha det! Men det skadar bara hans jobb för då kan han inte bära med sig uppgifterna...

Jahapps det här blev jag inte mycket klokare av, det jag vet säkert är att min man kommer att få 935 kr mer i månaden, men hur det andra slår har vi inte en aning om. Om inte mannen blir sjuk så kommer vi antagligen att gå lite plus varje månad, men blir han sjuk så kanske vi går minus?


Kommentarer
Postat av: Annisa

Min nya ekonomi har jag inte orkat kolla över än, men jag antar jag inte kommer plussa så mycket, det är väl bara de som jobbar som gör? Jag som student/friår, lär väl inte få många öre mer....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback