Sök på min inkomst, varför sånt hysch hysch?

Satt och läste aftonbladet på nätet nu, och det har blivit ett himla hallåande om den där sidan där man kan söka på folks inkomst. För er som har missat det hela kan ni läsa mer här:
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=5556

Sidan man kan söka på inkomst om ni nu är nyfikna på en granne, vän, släkting eller what ever finns här:
www.ratsit.se

Själv har jag svårt att förstå allt hallåande, vad är ni så rädda för? Att er granne ska få veta hur mycket ni tjänar? Varför skulle det vara så farligt? Har aldrig förstått och kommer aldrig förstå varför man inte får prata om löner, är det jantelagen som gäller eller skäms man över sin lön? Om man nu tjänar massor av pengar, varför inte våga säga det? Och om lönen är så dålig att man måste skämmas över den, varför skämmas? Borde man då inte prata mer om det så att alla får veta vilken dålig arbetsgivare man har. Skulle vi diskutera lön mer än vad vi gör idag skulle vi säkert sätta mer press på arbetsgivarna. Jag menar de gnuggar säkert sina händer när vi inte "vågar" prata lön. Hur mycket tjänar du? Jag kan stå för vad jag tjänar, om jag arbetar heltid som förskollärare har jag en "usel" lön om man ser till mina 3 år på högskolan. Tror inte jag vet något annat yrke där man har 3 år på högskolan och tjänar så dåligt. Jag tjänar 21.700 kr/månad på en heltid-tjänst. Då kan man jämföra det med att jag har studerat på högskolan och har arbetat ett antal år i yrket.

Varför skulle jag skämmas och inte våga berätta min lön? Söker du på mig på ratsit så kommer du dock inte få upp den lönen för jag är föräldraledig och tar inte ut full föräldrapeng, så nu fick ni veta det. Behöver ni inte söka på mig ;-)

Näe men ärligt, tycker att samhället ska vara öppnare, att folk inte ska skämmas över sina löner och vad gör det, om grannen vet din lön? Eller kollegan på jobbet, skulle det vara så farligt?

Så vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Annisa

Förstår inte heller varför det här med lönen skulle va så känsligt...

Postat av: Helene Nilsson

Ang. vagn-övertalningen så har jag nu kommit så långt att jag ska få köpa en rosa vagn fast inte just nu. Vi vet inte riktigt hur vi kommer att ligga till ekonomiskt efter jul då jag ska plgga min sista termin på sjuksköterskeutb. och PEther ska vara pappa-ledig. fast det ska nog inte vara nått problem... men han tycker vi ska vara på den säkra sidan innan vi springer iväg och köper ytterligare en vagn bara för att jag bestämt mig för att jag nu vill ha en rosa vagn... Tänkte försöka få tag på en begagnad. Det blir nog en Emmaljung - har inte bestmt modell ännu (fast jag vill inte ha en scooter).

Hoppas allt är bra annars! Kram kram

2006-11-26 @ 20:14:44
URL: http://www.taflin.net
Postat av: Jessie

Kan inte annat än att hålla med... Måste fråga men håller ni på att sälja er lägenhet? Blev så nyfiken när jag såg en som jag tyckte jag kände igen nämlign...

2006-11-27 @ 06:06:12
URL: http://jessies.wordpress.com
Postat av: caroline

ja jag har aldrig fattat hur kändisarna kanleva som de gör och ändå tjäna så lite. Kanske tjänar de mycket svart eller nåt?

2007-03-02 @ 09:15:26
URL: http://www.ratsite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback