Andningslarm

Ja det har jag suttit och surfat efter nu. Med Neo hyrde vi ett andningslarm från technomedica, det kostade 350 kr i månaden, och fungerade jättebra. Saken är bara den att det blir ju en del om man vill ha larmet iallafall 10-12 månader. Så den här gången tänkte jag köpa ett, så sparar man lite pengar iallafall, sedan när man inte behöver det mer kan man förhoppningsvis sälja det. Kollade lite på babysense och nannys larm, finns på andningslarm.se. Men det lutar nog åt ett Nanny, har någon erfarenhet av de här larmen får ni gärna komma med åsikter :-)

Varför ska man ha larm då? Jo för att kunna sova lugnt om nätterna, slippa ligga och lyssna om bebisen andas och om man inte hör det så slipper man gå upp och kolla efter. Jag är livrädd för plötslig spädbarnsdöd och jag vill veta att jag iallafall har gjort allt för att förhindra det. Skulle jag inte använda andningslarm och bebisen skulle dö i det så skulle jag alltid fundera "Tänk om det hade hjälpt med andningslarm men vi var för snåla för att köpa ett..." Så för mig känns det lite som en försäkring, ungefär som man har ett brandlarm, eller babyskydd i bilen. Visst risken är väldigt liten att det ska hända något, men tänk om... Kanske man ändå inte kan rädda barnet trots att larmet går och barnet inte andas, men då har man iallafall gjort allt i sin makt. Hänger ni med hur jag tänker?


Dessutom är jag en sådan som gör allt för att försäkra mig, lilla bebisen är till och med försäkrad i min mage redan nu. Har tagit en väntabarn försäkring på Trygg hansa för 950 kr, inte för att jag tror att jag kommer att behöva använda den, men ifall att.... man ångrar sig nog efteråt om man inte har betalt den där ynka tusenlappen, om det skulle hända något. Nu vet jag att för alla är det inte en "ynka tusenlapp", men för mig som är en "vanlig medelssvensson", ja hur ska man förklara utan att låta dryg ;-) Iallafall den där tusenlappen hade man säkert lagt på något annat onyttigt ;-) Missförstå mig inte fel nu, för vi är absolut inte gjorda av pengar, ännu mindre nu när jag tar 14 SGI dagar i månaden (föräldrapenning får ut ungefär 40% av min riktiga lön), men vi har så vi klarar oss, den där lyxsemestern utomlands får vi kanske skippa, men vi klarar oss här hemma med det vi behöver både som förbrukningsvaror och det där lilla extra.

Äsch vi lägger ner ekonomisnacket det är så tråkigt, det där överlåter jag åt min man ;-) Det är jag som är slösa här hemma och han är snåla... Iof är det nog bra, för vi kompletterar varandra väldigt bra, jag ser till att han unnar sig saker (ja hela familjen också), och han ser till att jag inte överspenderar så vi får minus på kontot ;-) Det är väl en av fördelarna med att vara gift med en civilekonom :-)

Igår.... Ja igår ja, det var Dagen D, då var jag i vecka 35+4. I båda mina graviditer har det varit en händelserik dag i vecka 35+4. Neo föddes den dagen, detta innebär att den här bebisen har blivit äldre i magen :-) När jag väntade Rebeca gick jag som vanligt på mina täta barnmorskekontroller och just den dagen hade mitt blodtryck gått upp så mycket att hon skickade mig till sjukhuset för andra gången. Den här gången lades jag in där för att inte få komma hem igen förrän Rebeca var född. För på något konstigt sätt så hade värdena på bara de få timmarna det tog för mig att åka till sjukhuset (åkte hem och packade emellan osv) gjort att mina värden var riktigt dåliga. När jag väl kom till sjukhuset stoppade dom i mig så mycket blodtryckssänkande att det istället blev för mycket och jag höll på att svimma. Den dosen rättade de till senare så att den mer passade mig. 3 veckor senare satte de igång mig då min havandeskapsförgiftning blev sämre.

Så att jag har klarat av den dagen den här gången ser jag som ett gott tecken. Ingen bebis är född och ingen havandeskapsförgiftning som det ser ut nu. Börjar nästan fundera på om jag ska gå över denna gången, det blir isådanafall en upplevelse, iof som jag helst vill slippa uppleva, men så länge bebisen mår bra så får jag väl vara glad.

Jag har bestämt mig för att åka och hämta vagnen nästa helg iallafall, och göra det sista som behövs nästa helg. Känns som om man ändå vill ha det mesta gjort. Vi har tänkt att köpa larmet nästa helg också, så är alla inköp gjorda tror jag. Köpte i veckan ett par svindyra amningsbhar, ja det är inte klokt vad man får betala om man behöver lite större storlek. Men samtidigt är det så viktigt att ha en bra bh, att man får betala det som behövs.

Näe nu kom min man hem från ett styrelsemöte i vår bostadsförening han är ordförande där så nu ska jag umgås lite med honom.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!
Hittade din sida när jag letade efter information om andningslarm. Vi fick vår kära dotter för tio dagar sedan och går så klart i lyckorus! Allt är fantastiskt. Vi har dock inte sovit mer än 3-4 timmar per dygn sedan Linnea föddes och vi vågar Vår dotter är helt frisk och det har inte varit några komplikationer, men det är vårt första barn och vi är omtumlade. Och man oroar sig, för det vore så fruktansvärt om något skulle hända som man kunde undvika.
Så ser jag nu att det finns andningslarm som man kan hyra från tex andingslarm.se. Gjorde du det? blev det Nanny larmet? vad tyckte du om det?
verkar det bra? skulle du recomendera detta?

2006-10-12 @ 22:27:51
Postat av: Jennie

Hej

Det var svårt att hitta det här inlägget, har svarat på förstasidan av min blogg, men skriver lite snabbt även här. Att jag använder nanny andningslarm fast jag har köpt det från andningslarm.se

Tycker att det är jättebra, om ni vill veta mer läs på bloggens förstasida istället :-)

Kram Jennie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback