Viktväktarna?

Har ju som sagt var försökt att kämpa med vikten. Inte så att jag bantar, ska man inte göra när man ammar. Men något måste göras, för så här stor vill jag inte vara! Har en massa pluskilon efter graviditeten och jag var inte trådsmal innan. Är nu mycket ohälsosamt fet, och det är ju inget man vill vara. Hälsan måste jag också ta hand om nu för mina barns skull. Dessutom börjar knäna att kärva lite.

Fick reklam från viktväktarna i fredags, mmm tänkte jag. Kanske jag skulle ge det en chans iallafall? När Neo hade fötts så började jag på viktväktarna och gick ner några kilon, dock var inte Neos viktuppgång tillfredställande tyckte BVC då. Skyllde allt givetvis på viktväktarna och lade av. Nu börjar jag fundera på om det var viktväktarnas fel eller om vi bara hade hamnat i den där amningsplatån folk pratar om? Då barnet slutar gå upp i vikt så mycket, nu har ju dessutom WHO gått ut med att rekommendationerna för amningsbarn inte stämmer. Kan det alltså ha varit så att viktuppgången ändå hade stannat av om jag inte hade börjat på viktväktarna? Det kommer jag aldrig få svar på, men jag bestämde mig för att vänta tills idag. Jag skulle väga mig en dag tidigare (skulle annars ha vägt mig imorgon, torsdag) och hade inget hänt på vågen så skulle jag gå till viktväktarna och ge det en chans. Jag vägde mig idag, och vad visar då vågen?

-0.1 kg! Om man tänker på vad jag vägde för 2 veckor sedan så är det +0.3 kg. Jahapps, har verkligen motivation nu, solen skiner, det är kul att vara ute och promenera och jag vill verkligen inte vara så här ohälsosamt fet i framtiden! Sagt och gjort gick till viktväktarna idag, ska gå på deras amningsprogram, lite läskigt är det, tänk om jag förstör amningen nu? Har iallafall bestämt mig för att äta 3 tsk olja varje dag i maten (vilket viktväktarna rekommenderar ammande), dricka massor av mjölk för att få i mig kalciumet, och äta 1 avokado varje dag. Då borde jag få i mig det viktigaste, sedan får man väl kompletera med grönsaker, frukt och annan mat. Igentligen, hur kan man förstöra amningen genom att bara äta nyttigt? Jag tänker som sagt var se till att jag får i mig ganska mycket fett genom olja och avokado. Det blir dock nyttigt fett, kanske till skillnad mot vad jag äter idag. Är jag vrålhungrig någon dag och har ätit upp mina points tänker jag dessutom tillåta mig att äta något nyttigt om jag ändå är hungrig. Tror att det då är kroppens sätt att visa att jag behöver få i mig mer.

Så nu får ni hålla tummarna för att Ida inte slutar att gå upp i vikt, utan att hon kan ta lite av mina kilon istället ;-)

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback